Hoe krijg ik meer zelfvertrouwen?

Ben ik wel een goede mama of echtgenoot?
Is mijn werkgever wel tevreden over mij?
Ben ik wel goed genoeg?
Ik ben bang om mezelf te zijn.

Wanneer dit regelmatig in je gedachten passeert, dan durf je niet op jezelf vertrouwen.
Nochtans is zelfvertrouwen enkel toelaten om jezelf te zijn.
Wanneer je dit echt durft, dan heeft dat niet enkel invloed op jezelf, maar ook op de kwaliteit van je relaties met anderen.

Alles start bij jezelf

Jij bent het punt waaruit alles vertrekt. Wat jij belangrijk vindt, is je rode draad.
Maak eens deze oefening: noteer 3 woorden die jou omschrijven.

Kies je eerder woorden die aan je persoonlijkheid gelinkt zijn of eerder uiterlijke kenmerken?
Maak je positieve connotaties of eerder negatieve?
Weten wie je bent en waar je voor staat, helpt jou om in moeilijke en stresserende situaties goed te reageren. Niet wat je denkt wat anderen van je denken.
Heel veel ideeën over jezelf hebben te maken met ervaringen uit je verleden.
Maar deze zaken hoeven daarom niet altijd je leven te bepalen.

Jij kan je geloof over jezelf bijschaven.

Hoe vergroot je je zelfvertrouwen?

Tip 1: Geloof in jezelf
Om dit te kunnen, moet je jezelf kennen.
Waar ben je goed in?
Wat doe je uit jezelf?
Wat kost jou geen moeite?
Waarvan weet je net heel weinig?
Wat is een hele opgave voor jou?

Durf aan je omgeving te vragen wat zij van jou denken. Dit is een schat aan informatie.

Tip 2: Omarm je stunteligheid
Misschien al meegemaakt dat je in een nieuwe groep gewoon niet uit je woorden geraakt. Schaamrood op je wangen. Waarom?
Haal gewoon je schouder op en omarm jezelf.
That’s me, zeg je dan maar.

Tip 3: Erken je innerlijke criticus

Heb jij ook zo een stemmetje in je hoofd dat je wil behoeden voor anderen en oncomfortabele situaties??
Wat als ik niet aangenomen word?
Wat als ze me niet sympathiek vinden?
Dat is toch niks voor mij.
Wat als ik afga als een gieter…

Angst is hier een slechte raadgever.
Durf tegen het stemmetje ingaan.
Antwoord terug.
Ik doe het toch.
Neen, ik doe het niet.
Wat kan er gebeuren als ik het toch doe?

Het stemmetje mag gerust een mening hebben, maar zorg dat jij de eindbeslissing neemt.
Het stemmetje wil je beschermen, maar durf in dialoog gaan. Durf te zeggen dat jij ook een mening hebt en dat niet alles hoeft te mislukken.
Misschien helpt het om dat stemmetje een naam te geven 😉

Tip 4: Durf falen
Durf naar je fouten kijken en leer eruit.
Denk niet ‘Zie je wel, ik kan wist dat het niet zou lukken.’
Hoe zou jij een vriendin opvangen die dit over zichzelf zegt?
Wel, zeg dit nu eens tegen jezelf.
Door fouten te maken ben je geen loser. Integendeel. Het toont dat je nieuwe dingen durft uitproberen.

Tip 5: Laat je zien

Sluit je niet op maar trek er op uit. Treed uit je beschermde plek.
Ga eens alleen naar de bioscoop, meng je tijdens een meeting onder de deelnemers in plaats van alleen je koffie te drinken. Stap een winkel binnen en zeg hardop Goedemorgen.
Zo word je gezien. Je kans om iets positiefs mee te maken stijgt.

Tip 6: Maak tijd voor rust en ontspanning
Werken aan je zelfvertrouwen vergt energie en het kan zelfs stress veroorzaken.
Neem daarom ook bewust tijd om te ontspannen. Doorbreek je dagelijks patroon en maak je geest regelmatig leeg. Ga even wandelen, zet een muziekje op, ga eens lekker lui in de zetel zitten.
Even loskomen van je dagelijkse gewoontes maakt je geest vrij. Nadien zal je nog zo efficiënt werken.


Kan je hier allemaal wel inkomen, maar weet je niet hoe je hier zelf moet aan beginnen?

Weet dat je dit niet alleen hoeft te doen.

Er zijn honderden coaches, therapeuten en psychologen in Vlaanderen die mensen zoals jij al een boost van zelfvertrouwen gaven.
Ga eens kijken op www.ikzoekhulp.be
Er zit vast iemand bij jou in de buurt.
Neem contact op, voel of het klikt en ga ervoor.
Je hoeft niet in een hoekje weg te kwijnen en je ongelukkig te voelen om wie je bent.
Jij mag er zijn.
Echt!

Deze blog is geschreven door Lara Debeuf, coach en psychotherapeute.

Wil je meer tips, klik dan hier voor het DIY boek